We are cool because of fags and booze

mei 17, 2009

Ik heb iets te schrijven. Want we hebben nog eens iets uitgestoken. Een cultureel snuifje geïnhaleerd. In de Brusselse Botanique godbetert. Want het zijn Les Nuits Botanique en daar valt voor een surfer niet aan te ontsnappen> als je pakweg eens passeert langs de Cutting Edge website voor wat leuke foto’s. Maar van gisteren heb ik er vandaag nog geen gezien.
Het was 16 mei en ik nam mijn beste vriend mee, na ons pizza-, wijnavontuur, was hij bevestigd aan mijn sleeptouw naar het station en via een lange siteseeingshortcut doorheen het groezelig gezellige Noord en via het gratis koffiestandje en de papyrusplanten en de vissen, tot in de orangerie. Alwaar we achtereenvolgens aanschouwden:

  • Sharon Van Etten: tweede helft van haar voorlaatste nummer. Het pakte ons direct in, in een bubbeltjesplastic die ons moest beschermen tegen de hoogste dosis breekbaarheid van de avond. Haar stijl deed me wat denken aan Cat Power, althans bij dit nummer. De Ander zei dat hij dacht aan Feist. Dat lijken me complimenten, of ze dan van toepassing zijn volgens de echte kenner doet er niet toe. Haar laatste nummer bleek -volgens een introductie waarvan ik geen woord had verstaan, maar waardoor het me wel duidelijk werd dat ze aan haar laatste nummer kwam- opgedragen aan haar moeder. Zó ijl, langgerekt, BREEKbaar, iets té, tenzij… ik beeldde me in dat ze dit zou doen in een bombastisch, charismatisch decor zoals een kerkje (dat beeld spookte flitsgewijs door mijn hoofd) dan zou ik het kippenvelmoment beter kunnen uitspelen.
  • Pauze: een mooie avond om buiten wijntjes te drinken. Ik denk dat we nog op tijd waren voor…
  • Akron/Family: ik zag ze met drie staan op een podium, al denk ik dat ik hier en daar verschoot omdat ik een (misschien imaginair) vierde individu zag opduiken. Zichtbaarheid dus niet optimaal. Maar dat hoefde ook niet per se voor deze mannen, al ontbraken ze niet aan mannelijkheid met hun baarden. Goed en tof en sfeermakend, wat wilder dan Sharon… hoewel natuurlijk niet heel ruig ofzo, al leken sommige mensen in korte evaluatieve gesprekjes die ik achteraf opving toch hier en daar een commentaar klaar te hebben wat de overstuurse, distortionovergangetjes betrof. Niet akkoord dacht ik dan maar! Gitaren doen het hem wat mij betreft, dat lange rekken, die afbouw en opbouw, het humoristische van zo’n bende folkers die de iets stevigere toer opgaan en in hun finale zelfs een beetje begonnen te grunten. Het is eigenlijk simpelweg aan Akron te danken dat ik deze post neerpen, want het kon geen toeval zijn dat ik ze vandaag weer tegenkwam en vervolgens eens vier keer achtereenvolgens naar River luisterde. Dit moet ik delen via de blog/muzikaal interessante site Hypem.com: Akron+Family+-+River. Beluister ze zéker eens.
  • Wederom pauze: ik denk dat we ze toen wel té langgerekt namen. Maar dat was de moeite met zoveel volk om naar te kijken: rode botjes, zwarte blinkende botjes, fluo William Matthewson-stijl leggings, een blikvangende hottie die aan en afkwam en het spelletje- “wie zou je kiezen als je nu moet kiezen” best wel makkelijk maakte voor mij.
  • Back to music met The Acorn: Ze waren vooral met veel. En the more, the merrier! Wederom folky. Wat me voornamelijk beviel was hun percussie, om de een of andere reden deed het me wegdromen naar zuidelijker oorden… zo’n beetje een onvoorstelbare combi van met een echte Amerikaanse pick-up een roadtripje maken door de Afrikaanse vlakten met dit op de mixtape. Grappig beeld denk ik dan, al valt dat te relativeren want nu wek ik een veel exotischer beeld op dan hoe ze echt klinken, maar het leek me wel even de moeite om het zo te zeggen omdat ik het zo ervaarde. Ervaring is waar het om draait bij live muziek, in die zin van momentopname en niet van expertise. Conclusie: goede ontdekking, aansluitend bij mijn goede smaak en daarmee bedoel ik beter aansluitend dan Akron al waren deze de moeite voor een keer.
  • Pauze: en we vallen in herhaling met wijn en leuke gesprekken, zelfs moest de muziek op geen kloten getrokken hebben, zou het haast nog de moeite geweest zijn.
  • Eindelijk en jammergenoeg wetend dat we niet die-hard tot het einde zouden kunnen gaan/blijven omwille van het treinen >> The Great lake Swimmers of ook wel eens Tony Dekkers’ atletische zwemclubje genaamd door de sympathisanten: hiervoor in de eerste plaats! Tweede keer dat ik ze aan het werk zag en zeker de moeite. Beste nummer bleef het voor mij reeds zeer bekend in de oren klinkende Rocky Spine. Ik kan er eigenlijk niet zo veel woorden aan vuil maken, al is de kans dat ik dat toch doe betrekkelijk groot. Het was nogal in dé lijn van tGLS niet echt met hoge hoogtes of diepe dalen, gewoon goed, fijn en man i love the banjo! 🙂 En contrabass is ook wel zwoeltjes. En dé samenzang met het meisje/background/toetsen/gitaar was wat mij betrof het meest passend bij het hele plaatje. Een goede mix van de verwachte emotionele tearjackers die werden afgewisseld met de godzijdank-want-ideaal-om-dat-tear-jacken-tegen-te-gaan-meer)in-country/banjo-stijl-nummers. Net wat we nodig hadden.
  • En die kleine sprint naar het station was misschien ook wel ongeveer wat we nodig leken te hebben. Aan mijn tempo mocht het tenslotte niet liggen, moesten we de laatste trein richting hometown missen. Het was ook nodig voor het trainen van de conditie. Misschien ook als leuke anekdote voor later…

Het lange verhaaltje stopt hier wel. Vriendschap en muziek in een sausje van wijn, da’s een mooie happy end conclusie. Whatever dacht ik dan maar deze ochtend toen ik wakker werd met het besef dat ik niet had gedroomd over skateboardende vleermuizen, een mens kan niet alles hebben in het leven.

2 Reacties to “We are cool because of fags and booze”

  1. sammy said

    en dat allemaal dankzij een verjaardagsticket?

    • pisblom said

      ahwel ja! Waarvoor nog eens een enorme bedankt aan alle meldertiaanse vrienden die mijn concertsmaak weten te voorspellen na een misschien eindeloos aantal hints. Jullie zijn geweldig 🙂

Geef een reactie

