Home – Yann Arthus-Bertrand

juni 5, 2009

Een groene mediageilheid.

Vandaag, 5 juni 2009 tevens wereldmilieudag, gaat de eco-documentaire Home wereldwijd in première via verschillende media tegelijk. Op internet is de docu gratis te bekijken, op dvd heb je hem vanaf 5 euro, op 2BE wordt hij vanavond uitgezonden om 22.40u, op France 2 om 20.35u… kortom dit betreft een grootschalig, haast onontkoombaar project van de hand van Yann Arthus-Bertrand.
De Franse fotograaf staat reeds bekend om zijn landschapsportretten vanuit de lucht. In 1994 publiceerde hij het fotoboek La Terre vue du ciel. Elke regelmatige boekhandelbezoeker zal dit boek wel kennen by its cover:

De docu wil sensibiliseren, dat staat vast. Of de aanpak vanuit een letterlijk ander perspectief ook het noodzakelijk geachte effect zal opleveren is wat ik me afvraag. Gaat er een Al Gore effect optreden? Qua omvang lijkt dit zodanig grootschalig dat ik alleen maar effecten kan vermoeden. Zo ja, gaat het dan om een korte aandachtshype en verbale reacties van politici die in deze tijden van gezwoeg aan image-management veel katten in zakken verkopen. Of komt er een reactie van actie? Is zo’n reactie verkoopbaar genoeg in crisistijden waarin alle economische veiligheidsriemen strak worden aangehaald. Heeft een Fransman even veel gewicht in de schaal als een voormalige presidentskandidaat uit de Verenigde Staten.
Ik stel mij veel vragen. Mijn cinefiele verwachtingen en vragen los ik allicht vanavond in en de beschikbare stills beloven alvast veel moois. De mediahype/politieke kwestie valt nog stilletjes af te wachten…

homestill

En nog een voorsmaakje via Youtube waar er een volledig meertalig HOME-kanaal is opgericht:

12 Reacties to “Home – Yann Arthus-Bertrand”

  1. sammieeeeeeeee said

    alle beetjes zullen wel helpen zeker?
    hoe issie ginder?

  2. Sanne said

    Ik heb de documentaire gisternacht op RTL8 gezien en ik vond het ontzettend mooi! Het gaat er gewoon om dat mensen zich wat bewuster worden van wat onze consumptiemaatschappij allemaal teweeg brengt. En dat jij als consument echt wel de macht in handen hebt met je aankoop.
    Wel een tikkeltje deprimerend maar ja het is nu eenmaal een groot probleem, die milieuvervuiling. Het wordt tijd dat er gewoon echt eens wat GEBEURT ipv dat geneuzel door de politiek dat er iets moet gebeuren…

  3. Gielat said

    Vertaalt uw ecologische bezorgdheid zich ook in een politieke voorkeur? Of zijt gij iemand die niet pubiek over politiek praat?
    Bij het stemmen zondag stond er een troep vrouwen aan de ingang die “jaja allemaal op verhofstadt” gingen stemmen europees. Ik werd ter plaatse agressief. Dit geheel terzijde.

  4. nasty-jo said

    De groen hebben altijd wel goeie ideekes, maar de concrete uitwerking laat vaak de wensen over. Spijtig voor hun, maar ik heb de andere kant op gestemd. Volgende keer beter !

  5. Sanne said

    Oh ik vind inderdaad dat de politiek zich daar wat meer mee bezig moet houden. Ik moet zeggen dat ik niet weet wat Verhofstadt voor iets is :$ iets buitenlands….oh belgisch. (kom uit nederland:P )
    Maar gewoon lekker partij voor de dieren gestemd. Want die maken tenminste wél waar wat ze beloven.

  6. Pisblom said

    Ik denk dat ik inderdaad niet echt publiek over politiek praat. Hoewel een ecologische sympathie toch wel blijkt uit een post als deze. Enerzijds begrijp ik nasty-jo die zegt deze keer stem ik er niet voor. Anderzijds vind ik het hoe dan ook belangrijk dat er wat groen vertegenwoordigd is (ondanks die kiesdrempel). Als ik één partij echt het van het zou vinden, dan had ik al lang zelf mijn eerste stappen in de politiek durven zetten denk ik. Het feit dat ik die stappen niet zet, houdt ook voor mij in dat ik misschien eerder vlieg dan stap en lichtjes volatiel kan zijn. Dit heeft met zoveel meer te maken dan een eigen partijvoorkeur. De agenda van het moment, de peilingen… je zou via peilingen bijvoorbeeld enerzijds kunnen denken. Als die partij de kiesdrempel niet haalt is dat niet goed, maar ik wil mijn stem niet verspillen etc. Inhoudelijk is het bovendien ook duidelijker aan het blijken dat een sterk economisch achterplan steeds belangrijker wordt. Nu het uit handen van de kiezers is, moeten de politici zelf maar een regeerakkoord met de juiste (indien mogelijk) partijen zien te vormen met een inhoudelijk goede mix. Nu ja, hiervoor zullen we toch wel weer veel hout moeten vasthouden, vrees ik.

  7. Gielat said

    Van de peilingen-redenering ben ik absoluut tegenstander. Dat wordt alleen maar een self-fulfilling prophecy.
    Zo heb ik mijn stem deze keer ‘weggegooid’ in Vlaanderen. De kiesdrempel is dan ook veel te hoog.

  8. jowjow said

    Inderdaad de uitwerking van groen laat (erg spijtig) vaak te wensen over en mist wat geloofwaardige mensen, maar toch heb ik op Europees niveau mijn vertrouwen geschonken aan een kandidaat van de groene lijst:), omdat het toch erg belangrijk is dat er in deze tijden een groen signaal naar Europa gaat

  9. helena said

    Iedereen heeft al wel gehoord van de opwarming van de aarde, het uitdunnen van de ozonlaag (met af en toe zelfs gaten erin), zure regen, een daling van de biodiversiteit, enz.

    Al deze milieueffecten (en nog vele andere) zijn (on)rechtstreeks het gevolg van onze consumptie in de (westerse) maatschappij. En nee, dit wordt niet gezegd om je met de vinger te wijzen, maar omdat het gewoonweg de realiteit is.

    WEL REALITEIT MAAR HEEFT EEN HELE ANDERE OORSPRONG! Denk ook eens aan b.v. permafrost. En wat te denken als we nu naar een kleine Ijstijd onderweg zijn, dan moet je eigenlijk HEEL blij zijn met de opwarming van de aarde.
    Grote “kwatch” laat je niets wijsmaken!
    Bezoek de sites van de ECHTE WETENSCHAPPERS (o.a. Science) en zie dat het toch ECHT anders is dan wat ons hier voorgesteld wordt!

  10. kevin dossche said

    enig idee waar ik de film kan kopen heb hem al overal gezocht en achtergevraagd maar niemand weet het

Geef een reactie

