Paniek in het dorp

juli 1, 2009

Sinds 17 juni in de zalen, al zijn “de zalen” ongetwijfeld niet alle zalen, maar bijvoorbeeld wel De Studios. Sinds 23 juni gezien. En zeer goedgekeurd. Om even in te leiden vertel ik u:

– dat deze film een product van de handen van Stéphane Aubier en Vincent Patar is, Waalse regisseurs, voor alle duidelijkheid. Ze staan ook bekend onder hun pseudoniem Pic Pic.

werd gedraaid (buiten competitie) op het Filmfestival van Cannes en werd vervolgens zelfs gerecenseerd op de webstek van Variety. (maar ik ga er even van uit dat u te lui bent om verder in het Engels te lezen over A Town called panic).

Paniek in het Dorp is hun eerste langspeler, gebaseerd op de gelijknamige 20-delige serie die verzameld is op een cultdvd, zo lees ik. Hebben(!!), denk ik dan volledig terecht. Ik herinner u daaraan als ik verjaar. Deze serie kreeg bovendien airtime op CanalPlus (Be en Fr) wat zeker niet min is. De Engelstalige dubversie werd, en dit verbaasd mij in zijn geheel niet, geproduceerd door Aardman. Aardman ligt me, dankzij hun Wallace & Gromit producties, al ettelijke tijd na aan het hart.

– Inhoudelijk zijn er de geweldige personages Paard, Cowboy en Indiaan in de leading roles. En ze doen dat voortreffelijk, al beschikken ze misschien niet over de flexibiliteit van een echt mensenlichaam (groot vraagteken), toch krijgen ze de kans je ten volle te overtuigen. Onmenselijke, ja vaak zelfs dierlijke figuren slepen je gedurende amper 1 uur en 15 minuten mee doorheen knotsknotsknotsgekke avonturen.
Het key event waaraan de opeenvolgende heisawendingen worden vastgekoppeld, is Paards verjaardag. Vergeten, aanvankelijk. Maar al snel onvergetelijk gemaakt, door een aan-huis-levering van de foutief bestelde 5 biljoen terracotta bakstenen. Een verhinderde romance, onderzeese avonturen, actiescènes waarin boer Stevie ten veldslage trekt met zijn varkens, kippen en koeien als munitie, de bad guys en tenslotte een happy ending. Hier zou ik al zeggen, wat wil een cinemagangermens nog meer. Maar die vraag is niet relevant, want je krijgt meer. De Vlaamse stemmencast is zo verdomd veelbelovend, je kan al voortijdse positieve conclusies maken als ik je slechts een aantal namen noem:
° Frank Focketyn: de favo-pappie van elk kind, ongeacht of het een eigen vader heeft. Zo springerig heb je hem nog nooit meegemaakt, laat staan gehoord. Verwacht je aan snelle, opgefokte oneliners, ne “ja, voor watist!!” heb je van zijn personage boer Stevie al gauw gekregen, of een rake “is de deur kapot misschien!” volgt steevast op een klop aan de deur van zijn boerderij. Nog, en daarmee bedoel ik minstens duizendmaal, humoristischer dan die oudvertrouwde “je moet kloppen, want de bel doet het niet”- so-90tiessomething en totaal afgedaan sinds nu. Mijn favoriete personage en stem, een lachtrigger elke keer als ik voelde aankomen dat Stevie nog eens aan het woord zou komen. Schitterend.

° Bruno Vanden Broecke als Paard, het  steevast betrouwbare personage met de diepe stem. In harmonie met Cowboys falset en Indiaans gemompel, zo zegt Vanden Broucke zelf in dit filmpje van TvBrussel. Aandacht voor Tania Vander Sanden als de koe die opdraagt het licht uit te doen.

Steek eender welk vooroordeel als oh dat is maar(!) animatie, dat is te simpel voor mij of dat is voor kinderen(!) in de kast. Het enige wat je nodig hebt voor deze film is stevig getrainde lachspieren en een dosis inlevingsvermogen. Indien deze persoonlijke lofzang, de aantrekkelijke cast, de tot op CanalPlus gebombardeerde voorgeschiedenis en de internationale persaandacht u nog steeds niet overtuigd hebben van deze cinemaparel rest mij nog maar een plicht, u te dwingen volgende trailer volledig uit te kijken en u te verzekeren dat “het in het echt nog beter is”. Geniet ervan:

Geef een reactie

