Hallo allo Rene

juli 4, 2009

Het was een heel aangename ontspanningsdag. Goed gezelschap. Brussel. Rene Magritte -ook goed gezelschap en ik herinner me dat ik al fan ben vanaf mijn elfde levensjaar dus dat was een belangrijke ontmoeting.
Gratis -en volgende keer voor amper 2 euro (student zijn!). Dankzij de Standaard.
Mijn eerste diefstal. Van een gratis poster. Ik had geen zin om het bijhorende bonnetje af te geven, want dan moest ik aanschuiven tussen het volkje dat zijn centen ging laten rollen. En het was druk, en er was druk, omwille van de sluitingstijd. Een pannenkoek. Wat bizarre optredentjes aan het justitiepaleis. Zon in de rug.

Onderstaande werd gepikt:

Afsluiten met: een oude markt pintje, een bicky burger, een door zenuwen geanticipeerde zwarte treinrit (het ticket is op mysterieuze wijze verdwenen), gekibbel met een 49-jarige zatlap op de trein, hij had dezelfde bestemming, maar een tof hondje (ik heb een zwak voor toffe honden, gegarandeerde garantie op een pak vergiffenis van mijnentwege indien je er een aan het lijntje houdt) …
Mijn snel gevulde kinderhand was al een hele dag blij aan het rondsleuren met die leuke poster. Echt afsluiten wou ik dus doen door dat meesterwerkje in een grote, welverdiende kader te steken. Maar mijn kinderhand had nogal een vrouwelijke manskracht. Ik was me nog van geen kwaad bewust, de onthulling van wat geacht werd binnenkort aan mijn muur te hangen, of althans op mijn kamer rond te slingeren was verbazingwekkend. Er had een ongehoorde krak gekraakt, scherven brengen… hopelijk iets anders dan kinderlijke paniek? Hopen dat ik niet lijd aan bijgeloof, al zie ik mezelf niet als ik naar het Rijk der Lichten kijk en glas verschilt dus van spiegelglas.

2 Reacties to “Hallo allo Rene”

  1. Mme evil said

    Hé, ik heb dat ooit besproken voor een werkje van Esthetica. Het is mijn lievelingsschilderij van Magritte 🙂

Geef een reactie

