Links rechts L R

juli 9, 2009

Gisteren  Salvador. Hij stond al bitter lang op mijn lijstje. Niet alleen omdat Daniel Brühl mij zodanig in de war wist te brengen met zijn looks, want geef toe weet enige vrouw straightforward hoe daarover rechtlijnig te oordelen? (zeg het me dan). Maar dus ook omdat zo van die rebels, revolutionaire films, met een achtergrondelijke focus op de recente geschiedenis mij wel vaker kunnen boeien, aan deze beschrijving lijkt misschien niet geheel toevallig ook Edukators (wederom Brühl) te voldoen of Motorcycle Diaries of  pakweg een rooskleurige, muzikale Across the Universe
Mijn bedoeling was niet te zeggen welk exhaustief lijstje van films met revolutionaire hoekjes ik kan opsommen, dan zou de kous trouwens rap af zijn en dat ‘exhaustieve’ ver te zoeken.
Salvador Puig Antich hield ergens halverwege de film een debat, misschien lichtjes gebaseerd op een of andere psycho-analyticus, pro linkshandigen. “Linkshandigheid moet niet worden afgeleerd”, zei hij ter advies aan een vader met een zoontje. Later, of voordien zag ik hem schrijven en jawel, linkshandig (of het moest zijn dat ik verblind was door mijn onwetende tweestrijd ivm Brühls looks). Of het dan Salvador of Daniel is, fictie of werkelijkheid, het springt in mijn oog, het kweekt mijn sympathie.
In mijn werkelijkheid ken ik een lijstje van 10 lefties: K, J, A, B, A, tante P, S, W, mme E, B (en correctie nog een elfde: J.). In fictie of op beeldscherm (al dan niet geacteerd): Filip Dewinter, Carrie Bradshaw of Sarah Jessica Parker (SATC), Russell Crowe (de man waar de SATCvrouwen stevig op geilen), Jessica Alba, Brühl…

Vandaag das experiment aan de TEW faculteit. Een test met schrijfspullen en scharen (bij opmerkingen vul ik aan: ik knip rechtshandig, dit kan geen invloed gehad hebben, want het leken me allemaal “normale” scharen). Een test met keuzes tussen totaal gelijke producten; maar het ene al wat mooier dan het andere of groter of minder praktisch lijkend of eens iets van een merk… en ik maar kiezen en kiezen en kiezen ten dienste van de wetenschap. En volledig veilig voor mezelf, want er was geen sprake van verliezen. En ik moest alles inladen met mijn linkerhand in een mandje dat links van mij stond. En ik dacht, jammer maar ik denk dat mijn frank valt en dat ik weet hoe de vork aan de steel zit, of het moest zijn dat alles afleiding is voor een verborgen andere onderzoeksopzet, of dat men wat omgekeerde psychologie toepast en mijn focus bewust aanwakkert.
Dan volgde de vraag of ik dacht te weten waarover dit onderzoek misschien wel zou kunnen gaan: ik doe iets mbt positionering op de tafel links of rechts uit de doeken… Stiekem hoop ik dan dat ik er heel hard naastzit, want dat ik anders misschien iemands tijd heb verspild en ook die van mezelf. Of hoop ik dat anderen dat dan niet kunnen ontcijferen als ik juist zat, want dat zou ook zonde van de tijd zijn en ikzelf zou slimmer zijn…  Bovendien denk ik dat “de rechtsen” daar minder op letten, want ze zijn de ‘norm’.
En toen nog wat vragen mbt acties: links of rechts. Ik weet dat ik soms maar een halve ben, zoals met scharen of tennisraketten waarmee ik al eens een rechtertenniselleboog probeer aan te kweken. Maar ik weet evengoed als ze vragen ‘scheren of schminken’ (in geval van man of vrouw, al moet een vrouw de twee doen) dat ik wat dat betreft een leftie ben. Mijn mascara houd ik vast met mijn linkerhand, maar vegen komen nooit voor op mijn rechterneusvleugel. En ‘hameren’, bon ik hamer soms nogal stevig door op zaken, maar hoe ik het letterlijk doe, moet ik misschien nog eens in de praktijk uittesten en misschien is dat rechts en met bijlen hakken is misschien links, maar met een lepel eten is zeker link en met een mes snijd en smeer ik alleen in geval van boterhammen links, want voor de vork+mes-combi hanteer ik wél de etiquetteregels (vergeet aan het einde van de maaltijd niet te denken “dit zijn geen roeispanen”).

Conclusie: mijn focus glijdt vaak ergens tussen geschiedkundige achtergronden, de “handigheid” van celebs en vrienden, mijn eigen multifunctionele handigheid, het ontcijferen van onderzoeksopzetten, de etiquette enzoverder.

Geef een reactie

