take a chance on me

juli 31, 2009

Wat is de kans dat…

ik herinner mij nog een voorbeeldje uit de les statistiek. En die houterig onbenullige assistent gaf zo’n triviaal geval uit de cursus. Mijn antwoord was jammer genoeg 1 en niet 0,nulnulnulnul…
het is maar om te zeggen dat er wel al eens iets bij toeval gebeurt. Ook met mij of met 1 op de x anderen.

en wat zou de kans zijn dat…

je eens live of althans op een zeer relatief korte afstand een aanslag van dichtbij mag meemaken. Gisteren meldden mijn ouders me dat er een terroristische aanslag was gepleegd op Mallorca. Twee doden. Boeiende informatie. Want actualiteit heeft altijd wel iets boeiends in mijn ogen. Stil in mijn hoofd dacht ik, Mallorca > Spanje > ETA, dat bleek correct gedacht. Over doemscenario’s en ongerustheid wat de vakantienemende broer betreft dacht ik eigenlijk niet na. Ik twijfel niet aan de veiligheidsmaatregelen en de lopende onderzoeken naar zo’n laffe daad leveren hopelijk resultaat. En intussen hangt die broer daar ongetwijfeld weer statistisch gezien veilig in de lucht tussen daar en hier.

Waar ik de laatste tijd nogal eens over durf te piekeren is het toeval. Of hoe dingen gebeuren. Of dat toevallig is.
Of alles des te trivialer is omdat het toch maar toevallig is, of eerder optimistisch bekeken moet worden omdat het prachtig (en soms ongelukkig) is dat het toch maar kan, bij toeval.
En wat de kans is op een gemiste kans, een verpeste kans of een kans die zich misschien maar beter toch nooit had voorgedaan.
Er zijn kansuitbuiters en er zijn kanstrivialiseerders. Als ik moet kiezen, dan maar de tweede.
Zijn mijn bepiekerde kansen ook statistisch uitrekenbaar. Het zou misschien niet slecht zijn. Een 0 is een njet, een 1 is duidelijkheid en weten.
Maar gaat dat ooit tussen mensen die geen computers zijn.

01000111 – 01000101 – 01011010 – 0100010 – 01010110 – 0100010 – 01010010

4 Reacties to “take a chance on me”

  1. nasty-jo said

    71 – 69 – 90 – 66 – 86 – 66 – 82

  2. Hoss said

    ’t Zou ook 47 – 45 – 5A – 56 – 42 – 52 kunnen zijn.

    Of: G – E – Z – B – V – B – R.

  3. Pisblom said

    01000111 – 01000101 – 01011010 – 01000101 – 01010110 – 01000101 – 01010010

    dat typfouten ook in mijn binaire spelling kunnen sluipen is toch logisch.

  4. Hoss said

    ‘k Wist wel dat het ASCII was. Nu moet het voor iedereen duidelijk zijn.

Geef een reactie

